Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu
Matouš Lázňovský, redaktor iDNES.cz

Matouš Lázňovský

zkratka autora: mla

(*1976) vědecký redaktor serveru Technet. Ve stejné pozici působil od roku 2005 v Lidových novinách a později v časopise Ekonom. I přes poměrně rozsáhlé zkušenosti s touto prací si je ale jistý jenom tím, že ho psaní o vědě baví. Jak se mu to daří na Technetu, to ať už laskaví čtenáři posoudí sami.

Otestovali jsme (ne)ovladatelné hračky. Minidron s kamerou už za 500 Kč

11.7.2017  0:00, aktualizováno  14:50
Kvadrokoptéry šly v posledních dvou letech s cenou prudce dolů. Otestovali jsme ty nejlevnější drony a kupodivu to nebyla úplná tragédie. Podívejte se, jakými létajícími špiony s kamerkou můžete...  celý článek

Urychlovač LHC našel novou částici: většinově půvabnou a předpovězenou

7.7.2017  13:31
Tým pracující na urychlovači LHC oznámil přesvědčivě doložený objev nové „složené“ částice. Její existenci fyzikové předpověděli před několika lety, nyní se její stopy podařilo najít i při...  celý článek

I u nás je konečně „telemedicína“. Ale jen pro některé těhotné

30.6.2017  0:00
V České republice je dostupný nový program preventivního sledování zdravotního stavu pacientů na dálku. Pojišťovna OZP nastávajícím matkám s těhotenskou cukrovkou nabízí možnost hlídání hladiny...  celý článek

Jak udělat z elektrické sítě tržiště, kde může obchodovat každý

26.6.2017  0:04
Projekt SHAR-Q se pokouší navrhnout a připravit systém, který by umožnil spotřebitelům elektřiny přímo se domlouvat a obchodovat s jinými uživateli a vytvářet tak místní soběstačné komunity. Jak...  celý článek

Brzy vezmeme evoluci do svých rukou, říká nositel Nobelovy ceny

21.6.2017  0:00
Evoluce nenašla odpovědi na celou řadu důležitých otázek a my pomalu získáváme schopnost to změnit. Budeme se s tím muset naučit nějak žít, protože co už víme, můžeme se těžko odnaučit, říká v...  celý článek

Číňané spustili „kvantový kosmický závod“. Zatím s přehledem vedou

16.6.2017  10:42
Čínskému výzkumnému týmu se podařilo demonstrovat postup, který by mohl zaručit z dnešního pohledu téměř dokonale bezpečnou komunikaci. Vyslali proud vzájemně „provázaných“ párů částic z oběžné...  celý článek

Malware WannaCry obsahuje chyby. Část dat by mělo být možné zachránit

14.6.2017  0:00
Virus označovaný jako WannaCry, který před několika týdny zaplavil internet, obsahuje poměrně amatérské chyby. Pokud jste jedním z napadaných a stále se vám nepodařilo problém vyřešit, možná...  celý článek

Hubbleův teleskop potvrdil teorii relativity. Znovu a u jiné hvězdy

13.6.2017  0:00
Skupina vědců na stárnoucím Hubbleově teleskopu dokázala poprvé pozorovat u jiné hvězdy než našeho Slunce ohyb světla v důsledku působení gravitace. Je to další potvrzení teorie relativity,...  celý článek

Pohlední, ale hloupí? Co znamená překvapivý objev dávných lidí v Maroku

9.6.2017  0:00
Překvapivý objev rekordně starých kosterních pozůstatků, které by mohly patřit Homo sapiens, jen dokládá, proč je tak těžké vyznat se ve vývoji moderního člověka. Jisté je vlastně jen tolik, že...  celý článek

Češi objevili skupinu planetek, které by mohly ohrozit život na Zemi

6.6.2017  17:53
Čeští astronomové poukázali na novou větev meteorického roje Taurid, v němž jsou planetky nebezpečné pro Zemi. Naše planeta se s touto větví potkává každých několik let po dobu asi tří týdnů, a...  celý článek

Máte doma geneticky modifikovanou „havárii“? Stačí oranžová petunie

2.6.2017  10:00
K všeobecnému překvapení se v posledních týdnech zjistilo, že v EU i v USA se už roky běžně prodávají geneticky modifikované okrasné rostliny, které nikdy nezískaly svolení opustit laboratoře a...  celý článek

Vědci vysvětlují nejznámější záhadu vesmíru. Chtějí vyloučit mimozemšťany

1.6.2017  0:00
Záhadná hvězda KIC 8462852 v posledních týdnech znovu překvapila, když u ní došlo k náhlému poklesu jasnosti. Ale nenadálá událost umožnila skupince astronomů přijít s odvážným vysvětlením...  celý článek

Slavný vir WannaCry je nefunkční šmejd. Je Made in China?

30.5.2017  14:44
Jazyková analýza viru WannaCry ukazuje, že by mohl pocházet z per čínských hackerů. Čistě z ekonomického pohledu se autorům nepovedl. Z peněz, které jim oběti poslaly, nemají vůbec nic.   celý článek

Go má svého boha: umělá inteligence porazila nejlepšího hráče světa 3:0

25.5.2017  17:14, aktualizováno  30.5 11:12
Software AlphaGo si poradil s nejlepším hráčem go současnosti. V sérii na dva vítězné zápasy zvítězil celkem jednoznačně, jednotlivá střetnutí byla přesto zajímavá.   celý článek

Na podruhé to není špatné. Čínský Huawei se naplno pustil do PC

24.5.2017  14:59
Berlín (Od zpravodaje Technet.cz) Čínská firma Huawei v Berlíně představila druhou generaci svých PC. Jedním z nich je pokračovatel zatím jediného produktu v tomto segmentu firmy, loni uvedeného MateBooku, který patří mezi...  celý článek

Jsou dnešní evropští teroristé ekonomičtí „loseři“?

19.5.2017  0:00
Většina dnešních teroristů z Evropy je chudá, málo vzdělaná a ekonomicky neúspěšná, tvrdí norský odborník na základě své analýzy. Jsou sice dost bohatí na to, aby měli čas starat se o politiku,...  celý článek

Kybernetický útok zasáhl 150 zemí, experti varují před dalším atakem

14.5.2017  12:32, aktualizováno  13:47
Masivní páteční kybernetický útok ransomware WannaCry zasáhl podle Europolu 200 000 počítačů v nejméně 150 zemích. Experti varují před možností brzkého dalšího útoku. Ten by mohl přijít už v...  celý článek

Plav vzhůru a nech se sežrat. Parazit řídí ryby z oka

11.5.2017  0:00
I u parazitů platí, že starší mají přednost, ukazuje pokus ruských biologů. A zároveň dokládá, jak vynalézavě a přesně mohou se svými hostiteli takoví tvorové manipulovat - člověka samozřejmě...  celý článek

NASA bude muset „šetřit“ skafandry, aby ji vydržely do konce ISS

5.5.2017  11:04, aktualizováno  9.5 12:12
NASA bude zřejmě ještě roky odkázána na staré vesmírné skafandry, založené na více než 40 let staré konstrukci. Náhrada je daleko, a tak do plánovaného konce provozu Mezinárodní vesmírné stanice...  celý článek

Nedonošeným dětem by mělo pomoci několik týdnů v tomto igelitovém vaku

27.4.2017  0:00
Lékaři z Filadelfie vyzkoušeli v pokusu s nedonošenými jehňaty „plastovou dělohu“, která má zlepšit vyhlídky extrémně nedonošených dětí. Zvířata přežila ve vaku čtyři týdny a autoři doufají v...  celý článek

Voda v jedlém obalu PET lahev nenahradí, ale pobaví. A autorům vydělá

26.4.2017  0:00
Britský start-up se pokouší prodat svůj nápad na vodu v obalu z řas. Dělá ze svého produktu více, než na něm je, ale to neznamená, že nemůže uspět. Drobné investory zatím rozhodně láká.  celý článek

Jeho pokus zahájil éru moderní medicíny. Nebo byl vymyšlený

26.4.2017  0:00
Před necelými třemi stoletími, v květnu 1747, měl skotský lékař James Lind uskutečnit přelomový experiment. Často je považován za jednu z prvních klinických zkoušek (skoro) podle pravidel...  celý článek

Jak se hledá „pramen mládí“: v pupeční šňůře i v rybích střevech

19.4.2017  20:58
Vědci už roky ví, že krev mladých myší zlepšuje kondici starších zvířat, a hledají, proč tomu tak je. Jak se dalo čekat, jde to pomalu, ale přesto jsou některé nové výsledky povzbudivé - a...  celý článek

Měsíc Saturnu je nejlepší místo pro život, jaké jsme mimo Zemi našli

13.4.2017  21:26
Pod ledem Saturnova měsíce Enceladu zřejmě existuje prostředí podobné tomu, které v zemských oceánech hostí bohatý život. Naznačují to výsledky sondy Cassini. Je to zatím nejlepší místo pro...  celý článek

Elfové nad Českem. Poprvé se u nás podařilo vyfotit vzácný typ blesku

13.4.2017  13:46
Viditelné jsou jen tisícinu setiny vteřiny, ale rozměry mají v řádech stovek kilometrů. To jsou „elfové“, zvláštní typ bleskové činnost vysoko v atmosféře. Známé už jsou tyto blesky zhruba...  celý článek

Zaplatily tisíce dolarů za účast ve zkoušce nadějného léku. A osleply

7.4.2017  0:13
V posledních týdnech vypluly na povrch podrobnosti o případu z roku 2015, kdy tři pacientky, které si zaplatily účast v „klinické zkoušce“ léčby očního zákalu s pomocí kmenových buněk, přišly...  celý článek

Jak vypadal geologický Brexit 1.0, pro který nikdo hlasovat nemusel

5.4.2017  18:12
Geografické oddělení Británie od Evropy proběhlo ve dvou krocích, které od sebe dělily nejspíše stovky tisíc let. Naznačuje to nová vědecká práce. Podle ní nejprve zaúřadovaly obří vodopády a...  celý článek

Vědecký bulvár: Pavouci by nás do roka mohli sníst všechny

30.3.2017  13:42
Některé propočty jsou užitečné, jiné zajímavé, jiné doslova děsivé. Do té poslední kategorie patří vědecká studie, která mimo jiné spočítala, kolik je na světě pavouků, kolik masa snědí a jak to...  celý článek

Pilot A380 David Hecl odřekl účast v Rozstřelu

29.3.2017  13:25, aktualizováno  30.3 11:45
Pilot „dvouposchoďového“ Airbusu A380 David Hecl který měl být hostem čtvrtečního Rozstřelu, se z účinkování pořadu bohužel omluvil. Jako důvod uvedl pracovní vytížení.  celý článek

Trump chce vzít peníze vědcům. Univerzity přijdou o vybavení na výzkum

21.3.2017  0:00
Administrativa Donalda Trumpa představila svůj návrh rozpočtu pro fiskální rok 2018. V oblasti vědy a výzkumu přinesl očekávané škrty v klimatickém výzkumu a jeden nečekaně velký škrt ve výzkumu...  celý článek

Zbavíme se konečně viru HIV? Vědci zjistili, kde se skrývá

17.3.2017  0:00
Vědcům se poprvé podařilo odhalit, kde se skrývá virus HIV, když ho léky zaženou na ústup. Nový objev by mohl být velmi slibným krokem k úplnému vymýcení viru z buněk nemocných, místo jeho...  celý článek

Kolem Saturnu obíhá měsíc, který vypadá jako UFO ze starého filmu

15.3.2017  0:00
Sonda Cassini získala první záběry málo známého měsíce Saturnu s názvem Pan. Má jeden z nejexotičtějších tvarů, jaký jste u vesmírného tělesa kdy viděli.   celý článek

Vzkaz autorovi

Zbývá 1000 znaků.

Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.