Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu
Matouš Lázňovský, redaktor iDNES.cz

Matouš Lázňovský

zkratka autora: mla

(*1976) vědecký redaktor serveru Technet. Ve stejné pozici působil od roku 2005 v Lidových novinách a později v časopise Ekonom. I přes poměrně rozsáhlé zkušenosti s touto prací si je ale jistý jenom tím, že ho psaní o vědě baví. Jak se mu to daří na Technetu, to ať už laskaví čtenáři posoudí sami.

Trump chce vzít peníze vědcům. Univerzity přijdou o vybavení na výzkum

21.3.2017  0:00
Administrativa Donalda Trumpa představila svůj návrh rozpočtu pro fiskální rok 2018. V oblasti vědy a výzkumu přinesl očekávané škrty v klimatickém výzkumu a jeden nečekaně velký škrt ve výzkumu...  celý článek

Zbavíme se konečně viru HIV? Vědci zjistili, kde se skrývá

17.3.2017  0:00
Vědcům se poprvé podařilo odhalit, kde se skrývá virus HIV, když ho léky zaženou na ústup. Nový objev by mohl být velmi slibným krokem k úplnému vymýcení viru z buněk nemocných, místo jeho...  celý článek

Kolem Saturnu obíhá měsíc, který vypadá jako UFO ze starého filmu

15.3.2017  0:00
Sonda Cassini získala první záběry málo známého měsíce Saturnu s názvem Pan. Má jeden z nejexotičtějších tvarů, jaký jste u vesmírného tělesa kdy viděli.   celý článek

Zemřel Jan Svoboda, jeden z mála skutečně světových českých vědců

14.3.2017  15:50
Ve věku 82 let zemřel český molekulární genetik Jan Svoboda. Byť veřejnosti je jeho jméno poměrně málo známé, představoval jednoho z nejúspěšnějších českých vědců druhé poloviny 20. století.  celý článek

Velká mužská migrace. Jak se k nám dostala značná část evropské DNA

10.3.2017  0:00
Genetické rozbory naznačují, že vytvoření dnešních Evropanů probíhalo v různých dobách různými způsoby. Zatímco první zemědělci zřejmě přišli na kontinent s rodinami, poslední „dílek“ do...  celý článek

Programátoři pokořili poker. Mohli vydělat miliony, vybrali si Science

3.3.2017  12:41, aktualizováno  15:10
Karetní hra Poker Texas Hold’em je pro počítače neobyčejně náročná. Ještě nedávno měli nejlepší hráči nad počítačovými programy navrch. Letos to přestalo platit. I díky českým programátorům,...  celý článek

Toto možná jsou nejstarší stopy života na Zemi. Je jim 3,77 miliardy let

2.3.2017  15:23
Vědci objevili v kanadské provincii Quebec mikroskopické útvary, které považují za pozůstatek činnosti mikroorganismů z doby zhruba před čtyřmi miliardami let. Šlo by o vůbec nejstarší stopy...  celý článek

Vědci po 80 letech snahy vytvořili kovový vodík. A hned o něj přišli

24.2.2017  13:09
Poněkud nešťastný obrat nabral příběh možná nejzajímavějšího vědeckého úspěchu letošního roku. V laboratoři na Harvardově univerzitě po selhání experimentálního zařízení zmizel jediný existující...  celý článek

Evropa včetně ČR zaznamenala radioaktivitu v ovzduší. K panice není důvod

21.2.2017  14:14, aktualizováno  20:40
V druhé polovině ledna zaznamenaly měřící stanice v Evropě výskyt radioaktivního izotopu jodu 131 v atmosféře. Zatím není jasné, co je zdrojem tohoto nárůstu. Spekuluje se o tom, že může jít o...  celý článek

Není to kachna. Vědci z Harvardu dělají mamuta ze slona

20.2.2017  0:00
Když se na konci minulého týdne objevila krátká agenturní zpráva, která (pokolikáté už?) tvrdila, že „vědci chtějí oživit mamuta“, naše reakce byla stoprocentně skeptická. Ale kupodivu jde o...  celý článek

O světě máme zaostalé představy. Očkování i dívky vás příjemně překvapí

16.2.2017  14:20, aktualizováno  22:50
Svět se v mnoha ohledech výrazně změnil a my jsme si toho ještě nestihli všimnout. Náš kvíz ukázal, že lidé mají o své „globální vesnici“ zkreslené představy, které odpovídají spíše čtyřicet let...  celý článek

Lidé netuší, jak vypadá svět. Zkuste si test, ve kterém asi neuspějete

15.2.2017  11:00
Švéd Hans Rosling se během své kariéry změnil z lékařského statistika na zábavného a vlivného řečníka. Na internetu mají jeho vystoupení desítky milionů přehrání, vystupoval v bankách i...  celý článek

„Vodopád“ z lávy vypadá jako filmový trik, ale nakrátko byl skutečností

9.2.2017  0:00
Láva proudící z havajské sopky Kilauea vytvořila na několik dní velkolepý pohled. Rozžhavená masa se valila do moře z vysokého útesu.   celý článek

Kuna, která „vypnula“ největší urychlovač, skončila v muzeu

6.2.2017  0:00
Přírodovědné muzeum v Rotterdamu má nezvyklou sbírku zvířat, která zahynula po střetu s lidmi či jejich výtvory. Letos do ní přibyl jeden velmi zvláštní exemplář.  celý článek

Lékaři dokázali ochrnutým „odečítat myšlenky“. Prý jsou spokojení

2.2.2017  0:00, aktualizováno  15:53
Nová studie naznačuje, jak by snad bylo možné do budoucna komunikovat s pacienty, kteří ochrnuli v důsledku amyotrofické sklerózy. Použili metodu umožňující sledování spotřeby kyslíku v mozku.   celý článek

Našli vodík. Čeští vědci otevírají novou kapitolu ve zkoumání hmoty

13.1.2017  17:17, aktualizováno  18:24
Týmu z Fyzikálního ústavu v Praze se ve spolupráci s francouzskými kolegy podařilo s pomocí proudu elektronů vytvořit unikátně ostrý obrázek molekul. Jejich vylepšená metoda i podle jiných...  celý článek

Nejvíce se blýská nad Venezuelou. Ročně jsou to desítky tisíc blesků

13.1.2017  0:00
Údaje z nedávno vysloužilého meteorologického satelitu zpřesňují představu o tom, kde se nachází horké „bleskové zóny“. Tou nejžhavější se celkem jasně stala oblast na severu Venezuely.  celý článek

Z tajemného geniálního internetového hráče go se vyklubal počítač

12.1.2017  0:00
Vylepšený AplhaGo, který jako první software dokázal porážet i profesionální hráče go, na konci roku podstoupil tajnou zkoušku. A zazářil.   celý článek

Že to nikoho nenapadlo dřív: papírová odstředivka je laboratoř na provázku

11.1.2017  0:00
Jednoduché zařízení by mohlo výrazně zjednodušit život zdravotníkům a snad i pacientům v podmínkách, kdy nejsou k dispozici laboratoře s pokročilým vybavením. A přitom je to jen upravená dětská...  celý článek

SpaceX odložil termín prvního startu své rakety po zářijovém výbuchu

10.1.2017  0:00
Firma SpaceX se chystá na svůj první letošní let do vesmíru. V prvním plánovaném termínu to ovšem kvůli vnějším vlivům nevyšlo.  celý článek

Radary odhalily skrytou migraci nad našimi hlavami

4.1.2017  0:00
Na pravidelné cesty ze lepším počasím se na jih nevydávají pouze ptáci a turisté, ale také celá řada hmyzích druhů. Studie provedená na nebi nad jižní Anglií zjistila, že nad našimi hlavami...  celý článek

Proč by některé viry mohly být „krutější“ k mužům než ženám

23.12.2016  0:00
Některé viry se mohly vyvinout tak, aby způsobovaly vážnější problémy mužům než ženám, spekuluje nedávná vědecká práce. Pro viry by totiž mohlo být výhodné nechat ženu nakazit děti. Bohužel...  celý článek

V Letňanech spustili první linku na výrobu patentované české baterie

21.12.2016  0:00
Společnost HE3DA v pondělí 19. prosince slavnostně zahájila zkušební provoz na první malé lince pro výrobu svých „3D“ lithiových baterií.   celý článek

Klony pro vítězství. Nejlepší hráč koňského póla jezdí na „kopiích“

16.12.2016  11:00
Klonování zvířat přestává být laboratorní „zvláštností“ a může se změnit ve výdělek. Dokládá to i vývoj ve snad nejsnobštějším ze všech sportů, kde klony začínají obsazovat stupně vítězů.   celý článek

Vědcům se podařil nález jako z filmu: kus dinosauřího pera v jantaru

9.12.2016  15:54
Paleontologům se poprvé podařilo najít kousek nepoškozeného dinosauřího pera. Pohled na něj jen dokazuje, že velké části těchto zvířat pera skutečně nemohla sloužit k letu.  celý článek

Na Mars ano, k asteroidu ne. Kam Evropa (ne)poletí v příštím desetiletí

8.12.2016  0:00
Ministři členských zemí evropské vesmírné agentury ESA rozhodli o tom, které projekty dostanou peníze a které ne. A jedna evropská specialita zůstala opomenuta.   celý článek

NASA vyzkoušela „fyzikálně nemožný“ pohon a má co vysvětlovat

30.11.2016  0:00
Zprávy o takzvaném „mikrovlnném pohonu“, který nepotřebuje palivo, se objevily zhruba před deseti lety. Letos poprvé vycházejí výsledky měření tohoto „nemožného“ motoru v praxi v seriózním...  celý článek

Pokračování „upířího experimentu“: krev starších je pro mladé jako jed

28.11.2016  0:00
Nový postup upřesnil, co se skrývá za „omlazujícími“ účinky dodání krve mladších zvířat starším jedincům. Ukázalo se, že jejich krev působí škodlivě.   celý článek

Tady přistaneme. Radar objevil na Marsu zásoby ledu těsně pod povrchem

24.11.2016  14:13
Satelit Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) objevil pár metrů pod povrchem Marsu relativně dobře přístupnou zásobárnu vodního ledu. Řádově stovky kilometrů krychlových ledu jsou zřejmě pozůstatkem...  celý článek

Google byl v Česku skoro dvě hodiny nedostupný kvůli technické příčině

22.11.2016  19:40, aktualizováno  22:40
Služby Googlu byly v Česku, na Slovensku a některých dalších regionech v úterý večer nedostupné. Poskytovatelé internetu se snaží problémy obejít, proto Google mezi 20:30 a 22. hodinou některým...  celý článek

Vzkaz autorovi

Zbývá 1000 znaků.

Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.