Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu
Matouš Lázňovský, redaktor iDNES.cz

Matouš Lázňovský

zkratka autora: mla

(*1976) vědecký redaktor serveru Technet. Ve stejné pozici působil od roku 2005 v Lidových novinách a později v časopise Ekonom. I přes poměrně rozsáhlé zkušenosti s touto prací si je ale jistý jenom tím, že ho psaní o vědě baví. Jak se mu to daří na Technetu, to ať už laskaví čtenáři posoudí sami.

Go má svého boha: umělá inteligence porazila nejlepšího hráče světa 2:0

25.5.2017  17:14
Software AlphaGo si poměrně jednoduše poradil s nejlepším hráčem go současnosti. V sérii na dva vítězné zápasy zvítězil celkem jednoznačně.   celý článek

Na podruhé to není špatné. Čínský Huawei se naplno pustil do PC

24.5.2017  14:59
Berlín (Od zpravodaje Technet.cz) Čínská firma Huawei v Berlíně představila druhou generaci svých PC. Jedním z nich je pokračovatel zatím jediného produktu v tomto segmentu firmy, loni uvedeného MateBooku, který patří mezi...  celý článek

Jsou dnešní evropští teroristé ekonomičtí „loseři“?

19.5.2017  0:00
Většina dnešních teroristů z Evropy je chudá, málo vzdělaná a ekonomicky neúspěšná, tvrdí norský odborník na základě své analýzy. Jsou sice dost bohatí na to, aby měli čas starat se o politiku,...  celý článek

Kybernetický útok zasáhl 150 zemí, experti varují před dalším atakem

14.5.2017  12:32, aktualizováno  13:47
Masivní páteční kybernetický útok ransomware WannaCry zasáhl podle Europolu 200 000 počítačů v nejméně 150 zemích. Experti varují před možností brzkého dalšího útoku. Ten by mohl přijít už v...  celý článek

Plav vzhůru a nech se sežrat. Parazit řídí ryby z oka

11.5.2017  0:00
I u parazitů platí, že starší mají přednost, ukazuje pokus ruských biologů. A zároveň dokládá, jak vynalézavě a přesně mohou se svými hostiteli takoví tvorové manipulovat - člověka samozřejmě...  celý článek

NASA bude muset „šetřit“ skafandry, aby ji vydržely do konce ISS

5.5.2017  11:04, aktualizováno  9.5 12:12
NASA bude zřejmě ještě roky odkázána na staré vesmírné skafandry, založené na více než 40 let staré konstrukci. Náhrada je daleko, a tak do plánovaného konce provozu Mezinárodní vesmírné stanice...  celý článek

Nedonošeným dětem by mělo pomoci několik týdnů v tomto igelitovém vaku

27.4.2017  0:00
Lékaři z Filadelfie vyzkoušeli v pokusu s nedonošenými jehňaty „plastovou dělohu“, která má zlepšit vyhlídky extrémně nedonošených dětí. Zvířata přežila ve vaku čtyři týdny a autoři doufají v...  celý článek

Voda v jedlém obalu PET lahev nenahradí, ale pobaví. A autorům vydělá

26.4.2017  0:00
Britský start-up se pokouší prodat svůj nápad na vodu v obalu z řas. Dělá ze svého produktu více, než na něm je, ale to neznamená, že nemůže uspět. Drobné investory zatím rozhodně láká.  celý článek

Jeho pokus zahájil éru moderní medicíny. Nebo byl vymyšlený

26.4.2017  0:00
Před necelými třemi stoletími, v květnu 1747, měl skotský lékař James Lind uskutečnit přelomový experiment. Často je považován za jednu z prvních klinických zkoušek (skoro) podle pravidel...  celý článek

Jak se hledá „pramen mládí“: v pupeční šňůře i v rybích střevech

19.4.2017  20:58
Vědci už roky ví, že krev mladých myší zlepšuje kondici starších zvířat, a hledají, proč tomu tak je. Jak se dalo čekat, jde to pomalu, ale přesto jsou některé nové výsledky povzbudivé - a...  celý článek

Měsíc Saturnu je nejlepší místo pro život, jaké jsme mimo Zemi našli

13.4.2017  21:26
Pod ledem Saturnova měsíce Enceladu zřejmě existuje prostředí podobné tomu, které v zemských oceánech hostí bohatý život. Naznačují to výsledky sondy Cassini. Je to zatím nejlepší místo pro...  celý článek

Elfové nad Českem. Poprvé se u nás podařilo vyfotit vzácný typ blesku

13.4.2017  13:46
Viditelné jsou jen tisícinu setiny vteřiny, ale rozměry mají v řádech stovek kilometrů. To jsou „elfové“, zvláštní typ bleskové činnost vysoko v atmosféře. Známé už jsou tyto blesky zhruba...  celý článek

Zaplatily tisíce dolarů za účast ve zkoušce nadějného léku. A osleply

7.4.2017  0:13
V posledních týdnech vypluly na povrch podrobnosti o případu z roku 2015, kdy tři pacientky, které si zaplatily účast v „klinické zkoušce“ léčby očního zákalu s pomocí kmenových buněk, přišly...  celý článek

Jak vypadal geologický Brexit 1.0, pro který nikdo hlasovat nemusel

5.4.2017  18:12
Geografické oddělení Británie od Evropy proběhlo ve dvou krocích, které od sebe dělily nejspíše stovky tisíc let. Naznačuje to nová vědecká práce. Podle ní nejprve zaúřadovaly obří vodopády a...  celý článek

Vědecký bulvár: Pavouci by nás do roka mohli sníst všechny

30.3.2017  13:42
Některé propočty jsou užitečné, jiné zajímavé, jiné doslova děsivé. Do té poslední kategorie patří vědecká studie, která mimo jiné spočítala, kolik je na světě pavouků, kolik masa snědí a jak to...  celý článek

Pilot A380 David Hecl odřekl účast v Rozstřelu

29.3.2017  13:25, aktualizováno  30.3 11:45
Pilot „dvouposchoďového“ Airbusu A380 David Hecl který měl být hostem čtvrtečního Rozstřelu, se z účinkování pořadu bohužel omluvil. Jako důvod uvedl pracovní vytížení.  celý článek

Trump chce vzít peníze vědcům. Univerzity přijdou o vybavení na výzkum

21.3.2017  0:00
Administrativa Donalda Trumpa představila svůj návrh rozpočtu pro fiskální rok 2018. V oblasti vědy a výzkumu přinesl očekávané škrty v klimatickém výzkumu a jeden nečekaně velký škrt ve výzkumu...  celý článek

Zbavíme se konečně viru HIV? Vědci zjistili, kde se skrývá

17.3.2017  0:00
Vědcům se poprvé podařilo odhalit, kde se skrývá virus HIV, když ho léky zaženou na ústup. Nový objev by mohl být velmi slibným krokem k úplnému vymýcení viru z buněk nemocných, místo jeho...  celý článek

Kolem Saturnu obíhá měsíc, který vypadá jako UFO ze starého filmu

15.3.2017  0:00
Sonda Cassini získala první záběry málo známého měsíce Saturnu s názvem Pan. Má jeden z nejexotičtějších tvarů, jaký jste u vesmírného tělesa kdy viděli.   celý článek

Zemřel Jan Svoboda, jeden z mála skutečně světových českých vědců

14.3.2017  15:50
Ve věku 82 let zemřel český molekulární genetik Jan Svoboda. Byť veřejnosti je jeho jméno poměrně málo známé, představoval jednoho z nejúspěšnějších českých vědců druhé poloviny 20. století.  celý článek

Velká mužská migrace. Jak se k nám dostala značná část evropské DNA

10.3.2017  0:00
Genetické rozbory naznačují, že vytvoření dnešních Evropanů probíhalo v různých dobách různými způsoby. Zatímco první zemědělci zřejmě přišli na kontinent s rodinami, poslední „dílek“ do...  celý článek

Programátoři pokořili poker. Mohli vydělat miliony, vybrali si Science

3.3.2017  12:41, aktualizováno  15:10
Karetní hra Poker Texas Hold’em je pro počítače neobyčejně náročná. Ještě nedávno měli nejlepší hráči nad počítačovými programy navrch. Letos to přestalo platit. I díky českým programátorům,...  celý článek

Toto možná jsou nejstarší stopy života na Zemi. Je jim 3,77 miliardy let

2.3.2017  15:23
Vědci objevili v kanadské provincii Quebec mikroskopické útvary, které považují za pozůstatek činnosti mikroorganismů z doby zhruba před čtyřmi miliardami let. Šlo by o vůbec nejstarší stopy...  celý článek

Vědci po 80 letech snahy vytvořili kovový vodík. A hned o něj přišli

24.2.2017  13:09
Poněkud nešťastný obrat nabral příběh možná nejzajímavějšího vědeckého úspěchu letošního roku. V laboratoři na Harvardově univerzitě po selhání experimentálního zařízení zmizel jediný existující...  celý článek

Evropa včetně ČR zaznamenala radioaktivitu v ovzduší. K panice není důvod

21.2.2017  14:14, aktualizováno  20:40
V druhé polovině ledna zaznamenaly měřící stanice v Evropě výskyt radioaktivního izotopu jodu 131 v atmosféře. Zatím není jasné, co je zdrojem tohoto nárůstu. Spekuluje se o tom, že může jít o...  celý článek

Není to kachna. Vědci z Harvardu dělají mamuta ze slona

20.2.2017  0:00
Když se na konci minulého týdne objevila krátká agenturní zpráva, která (pokolikáté už?) tvrdila, že „vědci chtějí oživit mamuta“, naše reakce byla stoprocentně skeptická. Ale kupodivu jde o...  celý článek

O světě máme zaostalé představy. Očkování i dívky vás příjemně překvapí

16.2.2017  14:20, aktualizováno  22:50
Svět se v mnoha ohledech výrazně změnil a my jsme si toho ještě nestihli všimnout. Náš kvíz ukázal, že lidé mají o své „globální vesnici“ zkreslené představy, které odpovídají spíše čtyřicet let...  celý článek

Lidé netuší, jak vypadá svět. Zkuste si test, ve kterém asi neuspějete

15.2.2017  11:00
Švéd Hans Rosling se během své kariéry změnil z lékařského statistika na zábavného a vlivného řečníka. Na internetu mají jeho vystoupení desítky milionů přehrání, vystupoval v bankách i...  celý článek

„Vodopád“ z lávy vypadá jako filmový trik, ale nakrátko byl skutečností

9.2.2017  0:00
Láva proudící z havajské sopky Kilauea vytvořila na několik dní velkolepý pohled. Rozžhavená masa se valila do moře z vysokého útesu.   celý článek

Vzkaz autorovi

Zbývá 1000 znaků.

Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.