Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu
Matouš Lázňovský, redaktor iDNES.cz

Matouš Lázňovský

zkratka autora: mla

(*1976) vědecký redaktor serveru Technet. Ve stejné pozici působil od roku 2005 v Lidových novinách a později v časopise Ekonom. I přes poměrně rozsáhlé zkušenosti s touto prací si je ale jistý jenom tím, že ho psaní o vědě baví. Jak se mu to daří na Technetu, to ať už laskaví čtenáři posoudí sami.

Zemi ostřeluje záření z dalekého vesmíru, ukázali (také) čeští fyzici

22.9.2017  7:00
Do naší atmosféry dopadá proud částic a atomů, které mají energii srovnatelnou i s diabolkou vystřelenou ze vzduchovky. Vědci už desetiletí pátrají po tom, odkud přicházejí - a stále v tom...  celý článek

DNA ukázala, že vikingský „válečník“ byl ve skutečnosti žena

21.9.2017  0:00
Ve slavném vikingském hrobě neležel muž, ale žena, tvrdí závěry provokativní studie. Podle některých je čas přehodnotit představy o roli žen ve vikingské společnosti, podle jiných jde o výsledek...  celý článek

Vláda USA nakázala federálním úřadům, aby se zbavily softwaru Kaspersky

14.9.2017  14:56
Software společnosti Kaspersky nesmí na vládní počítače USA. Existuje vážné podezření, že shromažďuje data pro ruskou tajnou službu FSB.  celý článek

V pátek „zemře“ sonda, která našla nejlepší místo pro život mimo Zemi

14.9.2017  10:00
V pátek odpoledne našeho času v oblacích planety Saturnu zanikne veleúspěšná průzkumnice Saturnu, sonda Cassini. Připomeňte si s námi nejdůležitějších objevy, které za 13 let práce uskutečnila.  celý článek

Jsme z Evropy? Na Krétě se našly možné stopy předka člověka

13.9.2017  0:00
Na Krétě se podařilo objevit stopy staré zhruba 5,7 milionu let, které by mohly patřit předkům Homo sapiens. Sami autoři označují objev v lokalitě Trachilos za „kontroverzní“ - rozvířil totiž...  celý článek

Čtyřicet let na cestě. Sonda Voyager 1 slaví unikátní výročí

9.9.2017  0:00
Tento týden oslavil 40 let na cestě nejúspěšnější cestovatel z planety Země: sonda Voyager 1. Od startu už urazila téměř 21 miliard kilometrů a je stále jediným člověkem vytvořeným objektem,...  celý článek

Prolétá jedna z největších planetek, které reálně mohou ohrozit Zemi

31.8.2017  18:57
V blízkosti Země proletí v noci na pátek jedno z největších těles, která by se mohla někdy v budoucnosti s naší planetou reálně srazit. Nebude to rozhodně brzy a průlet je ve zcela bezpečné...  celý článek

Když se vědci neudrží: astronomové zřejmě dopředu prozradili velký objev

29.8.2017  0:00
Nedávno zrozený obor „gravitační astronomie“ si podle zákulisních informací připsal důležitý milník: vědcům se zřejmě poprvé podařilo pozorovat stejnou událost běžným teleskopem a zároveň i...  celý článek

Co zničilo první ponorku, která potopila nepřítele? Její vlastní zbraň

26.8.2017  0:00
Pokusy provedené na univerzitě v Severní Karolíně snad definitivně uzavřely záhadu konce ponorky Hunley, prvního ponorného plavidla, které dokázalo potopit nepřátelskou loď. Ponorka měla...  celý článek

Proč jsou některé země věčně chudé? Možná proto, že zemědělci leží

17.8.2017  8:50
Při boji s extrémní chudobou by měly mít prioritu investice do zdravotnictví. Velká část nejchudších na světě je zjednodušeně řečeno tak nemocná, že se z bídy nikdy nemůže sama dostat, naznačuje...  celý článek

První GMO maso na talíři. V Kanadě se prodalo 4,5 tuny upravených lososů

15.8.2017  0:00
Společnost AquaBounty oznámila, že na kanadském trhu prodala prvních několik tun masa geneticky upravených lososů. Tyto GMO ryby rostou rychleji a do větších rozměrů než běžné ryby.   celý článek

Největší vědeckou loupež i vědci vítají. Dělá jim život pohodlnějším

9.8.2017  10:00
Kontrola databáze Sci-Hub, která shromažďuje načerno staženou vědeckou literaturu, ověřila, že tam lze najít velkou většinu všech existujících vědeckých článků. Nepochybně jde o zločin, ale jeho...  celý článek

Vědci opravili DNA lidského embrya. Ale „Homo GMO“ zatím nehrozí

7.8.2017  0:00
Na univerzitě v Oregonu proběhl první americký pokus s úpravou DNA lidského embrya pomocí moderních nástrojů genetického inženýrství. Ale byť výsledky byly překvapivě dobré, výroba „dětí na...  celý článek

Otec a matka všech květů vypadal takto. Pokud tedy statistika nelže

3.8.2017  8:45
Rostlinu, která měla být posledním společným předkem všech dnešních květin, jsme sice zatím neobjevili, ale vědci si i tak troufli vytvořit rekonstrukci jejího květu. Na pohled je až nečekaně...  celý článek

Téměř stometrovou vlnu, která zasáhla grónskou vesnici, způsobil sesuv

1.8.2017  0:00
Na pobřeží Grónska došlo na začátku léta k poměrně vzácné geologické události: sesuv svahu vyvolal téměř sto metrů vysokou přílivovou vlnu. I když se původně hovořilo o tom, že příčinou bylo...  celý článek

Vědecký bulvár: Co by bylo zapotřebí k vyhubení života na Zemi

25.7.2017  7:13, aktualizováno  16:34
Jak odolný je život na planetách podobných Zemi vůči nebezpečí z kosmu, se pokouší odhadnout studie tří vědců z Velké Británie. A podle jejich rámcového odhadu je odolný více než dost....  celý článek

Otestovali jsme (ne)ovladatelné hračky. Minidron s kamerou už za 500 Kč

11.7.2017  0:00, aktualizováno  14:50
Kvadrokoptéry šly v posledních dvou letech s cenou prudce dolů. Otestovali jsme ty nejlevnější drony a kupodivu to nebyla úplná tragédie. Podívejte se, jakými létajícími špiony s kamerkou můžete...  celý článek

Urychlovač LHC našel novou částici: většinově půvabnou a předpovězenou

7.7.2017  13:31
Tým pracující na urychlovači LHC oznámil přesvědčivě doložený objev nové „složené“ částice. Její existenci fyzikové předpověděli před několika lety, nyní se její stopy podařilo najít i při...  celý článek

I u nás je konečně „telemedicína“. Ale jen pro některé těhotné

30.6.2017  0:00
V České republice je dostupný nový program preventivního sledování zdravotního stavu pacientů na dálku. Pojišťovna OZP nastávajícím matkám s těhotenskou cukrovkou nabízí možnost hlídání hladiny...  celý článek

Jak udělat z elektrické sítě tržiště, kde může obchodovat každý

26.6.2017  0:04
Projekt SHAR-Q se pokouší navrhnout a připravit systém, který by umožnil spotřebitelům elektřiny přímo se domlouvat a obchodovat s jinými uživateli a vytvářet tak místní soběstačné komunity. Jak...  celý článek

Brzy vezmeme evoluci do svých rukou, říká nositel Nobelovy ceny

21.6.2017  0:00
Evoluce nenašla odpovědi na celou řadu důležitých otázek a my pomalu získáváme schopnost to změnit. Budeme se s tím muset naučit nějak žít, protože co už víme, můžeme se těžko odnaučit, říká v...  celý článek

Číňané spustili „kvantový kosmický závod“. Zatím s přehledem vedou

16.6.2017  10:42
Čínskému výzkumnému týmu se podařilo demonstrovat postup, který by mohl zaručit z dnešního pohledu téměř dokonale bezpečnou komunikaci. Vyslali proud vzájemně „provázaných“ párů částic z oběžné...  celý článek

Malware WannaCry obsahuje chyby. Část dat by mělo být možné zachránit

14.6.2017  0:00
Virus označovaný jako WannaCry, který před několika týdny zaplavil internet, obsahuje poměrně amatérské chyby. Pokud jste jedním z napadaných a stále se vám nepodařilo problém vyřešit, možná...  celý článek

Hubbleův teleskop potvrdil teorii relativity. Znovu a u jiné hvězdy

13.6.2017  0:00
Skupina vědců na stárnoucím Hubbleově teleskopu dokázala poprvé pozorovat u jiné hvězdy než našeho Slunce ohyb světla v důsledku působení gravitace. Je to další potvrzení teorie relativity,...  celý článek

Pohlední, ale hloupí? Co znamená překvapivý objev dávných lidí v Maroku

9.6.2017  0:00
Překvapivý objev rekordně starých kosterních pozůstatků, které by mohly patřit Homo sapiens, jen dokládá, proč je tak těžké vyznat se ve vývoji moderního člověka. Jisté je vlastně jen tolik, že...  celý článek

Češi objevili skupinu planetek, které by mohly ohrozit život na Zemi

6.6.2017  17:53
Čeští astronomové poukázali na novou větev meteorického roje Taurid, v němž jsou planetky nebezpečné pro Zemi. Naše planeta se s touto větví potkává každých několik let po dobu asi tří týdnů, a...  celý článek

Máte doma geneticky modifikovanou „havárii“? Stačí oranžová petunie

2.6.2017  10:00
K všeobecnému překvapení se v posledních týdnech zjistilo, že v EU i v USA se už roky běžně prodávají geneticky modifikované okrasné rostliny, které nikdy nezískaly svolení opustit laboratoře a...  celý článek

Vědci vysvětlují nejznámější záhadu vesmíru. Chtějí vyloučit mimozemšťany

1.6.2017  0:00
Záhadná hvězda KIC 8462852 v posledních týdnech znovu překvapila, když u ní došlo k náhlému poklesu jasnosti. Ale nenadálá událost umožnila skupince astronomů přijít s odvážným vysvětlením...  celý článek

Slavný vir WannaCry je nefunkční šmejd. Je Made in China?

30.5.2017  14:44
Jazyková analýza viru WannaCry ukazuje, že by mohl pocházet z per čínských hackerů. Čistě z ekonomického pohledu se autorům nepovedl. Z peněz, které jim oběti poslaly, nemají vůbec nic.   celý článek

Go má svého boha: umělá inteligence porazila nejlepšího hráče světa 3:0

25.5.2017  17:14, aktualizováno  30.5 11:12
Software AlphaGo si poradil s nejlepším hráčem go současnosti. V sérii na dva vítězné zápasy zvítězil celkem jednoznačně, jednotlivá střetnutí byla přesto zajímavá.   celý článek

Na podruhé to není špatné. Čínský Huawei se naplno pustil do PC

24.5.2017  14:59
Berlín (Od zpravodaje Technet.cz) Čínská firma Huawei v Berlíně představila druhou generaci svých PC. Jedním z nich je pokračovatel zatím jediného produktu v tomto segmentu firmy, loni uvedeného MateBooku, který patří mezi...  celý článek

Jsou dnešní evropští teroristé ekonomičtí „loseři“?

19.5.2017  0:00
Většina dnešních teroristů z Evropy je chudá, málo vzdělaná a ekonomicky neúspěšná, tvrdí norský odborník na základě své analýzy. Jsou sice dost bohatí na to, aby měli čas starat se o politiku,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.